Wervingskanalen per doelgroep

Welke wervingskanalen gebruik je per doelgroep?

January 08, 20235 min read

Welke wervingskanalen gebruik je optimaal per doelgroep?

Wervingskanalen per doelgroep

Als recruiter kan het overweldigend zijn om te beslissen welke kanalen te gebruiken om potentiële kandidaten te bereiken. Verschillende kanalen werken beter voor verschillende doelgroepen, en het is belangrijk om de juiste kanalen te kiezen voor een maximaal bereik en effectiviteit.

De beste wervingskanalen voor elke doelgroep zullen verschillen, maar hier zijn enkele algemene richtlijnen:

1. Wat zijn de beste wervingskanalen per leeftijdsgroep?

1.1 Recent afgestudeerden (18 - 26 jaar)

Rekruteren via LinkedIn:

Deze professionele netwerksite is een geweldige manier om in contact te komen met pas afgestudeerden die op zoek zijn naar vacatures.

Jobbeurzen op de campus:

Veel hogescholen en universiteiten organiseren jobbeurzen speciaal voor pas afgestudeerden. Dit is een geweldige manier om in contact te komen met gemotiveerde en enthousiaste kandidaten.

Stage lopen:

Als je eerst studenten enkele maanden bij jou onbetaalde stage laat lopen en hun ondertussen opleidt, is de kans groot dat ze zullen blijven.

Rekruteren via Instagram:

De jongere generatie zit bijna continue op Instagram. Dit is de perfecte plaats om een post te plaatsen over de nieuwe vacature.

Rekruteren via sociale media advertenties:

Jong volwassenen kopen het vaakste online. Net daarom vinden ze het ook normaal om via deze weg bij jou te solliciteren. Via Facebook, Instagram of Google advertenties kan je bijvoorbeeld in een straal van 15km rond je bedrijfsgebouw alle jonge kandidaten snel bereiken en hun CV opvragen.

Als je hier meer informatie over wilt, kan je met onze employer marketing expert een kosteloze afspraak inboeken.

1.2 Voor ervaren professionals (26 - 50 jaar)

Rekruteren via LinkedIn:

Dit platform is een go-to voor ervaren professionals, omdat het de mogelijkheid biedt om te netwerken en banen te zoeken.

Evenementen in de sector:

Het bijwonen van conferenties en andere branche-evenementen is een geweldige manier om in contact te komen met ervaren professionals die op open staan voor nieuwe werk ervaringen.

Rekrutering bureau:

Het inschakelen van een rekrutering bureau kan handig zijn want alles wordt voor je geregeld en je betaald pas als de persoon is aangenomen. Echter is dit vaak een traag en peperduur proces. Vanaf 2020 zijn er heel wat meer rendabelere alternatieven op de markt gekomen zoals sociale media en google.

1.3 Voor 50 + plussers:

E-mail 'growth hacking' voor HR:

Soms kan je het beste deze mensen bereiken met een vriendelijke e-mail van hun bestaand werk. In deze e-mail kan je vragen of ze opstaan voor een nieuwe uitdaging.

Ken je hun e-mail adres als? Super.

Maar als je plant om er meer dan 100+ te e-mailen, heb je een betere strategie nodig. Dit is hoe je op geautomatiseerde wijze deze e-mails kan vinden. Ook wel genaamd 'growth hacking':

Via phantombuster.com kan je bepaalde profielen 'scrapen' van een leeftijdscategorie of sector. De werk e-mails van deze profielen kan je dan via een 'e-mail discovery service' scrapen van het internet zoals hunter.io .

Als je hier meer informatie over wilt, kan je met onze employer marketing expert een kosteloze afspraak inboeken.

Rekrutering bureau:

50+ plussers zijn opgegroeid met rekrutering bureau's. Daarom vinden ze het vaak veiliger om via deze weg te solliciteren. Online kanalen zijn meestal minder relevant voor deze doelgroep.

Vraag het aan bestaande medewerkers:

Je hebt vast al andere medewerkers die al over de 50 jaar zijn? Je kan met hun afspreken dat ze een beloning krijgen van bv 1000 euro, als ze hun vrienden / familie kunnen aansporen om ook te komen werken bij jouw bedrijf. Mond-aan-mond reclame converteert uiteindelijk nog steeds het beste naar aanwerving.

2. Wat zijn de beste (online) wervingskanalen per opleiding?

2.1 Middelbare opleiding of niet geschoold

Deze mensen kan je het beste bereiken Facebook, Instagram of Google zoek advertenties. De kans is namelijk minder groot dat ze op LinkedIn zitten, omdat ze over het algemeen minder bezig zijn met netwerken.

2.2 Hoge school / Universiteit / Doctoraat

LinkedIn kan een heel krachtige zijn om deze mensen te bereiken, omdat dit vaak de ambitieuzere profielen zijn die ook hun account op LinkedIn willen uitbouwen. Google zoek advertenties kunnen ook interessant zijn omdat ze vaak actief zoeken naar werkgelegenheid.

3. Hoe bereik ik kandidaten die niet actief solliciteren vs kandidaten die actief solliciteren?

Mensen die actief solliciteren zullen vaak hun kandidaat stellen bij rekrutering bureau's of via LinkedIn: 'Open for work!'

Echter ligt het meeste potentieel bij passieve kandidaten: Dezen mensen zijn niet per sé op zoek naar een job of willen niet per sé van werk veranderen. Hun kan je het beste bereiken via volgende advertentie kanalen:

3.1 Aanwerven via Facebook advertenties

Met 'Facebook advertenties' kan je tegen betaling duizenden mensen bereiken die in hun vrije tijd door sociale media scrollen. Het is in 2023 nog steeds het meest populaire sociale media platform van België.

Je kan een 'latente behoefte' via Facebook opwekken: 'Een behoefte die bestaat, waarvan mensen niet bewust zijn.'

Google zoekadvertenties is het omgekeerde, dat gebruik je best niet voor passieve sollicitanten: Dit zijn mensen die al concreet in de zoekfase zitten naar een nieuwe job.

Als je hier meer informatie over wilt, kan je met ons vrijblijvende afspraak inboeken.

3.2 Aanwerven via LinkedIn advertenties

Met LinkedIn advertenties kan je ook een latente behoefte opwekken, maar vooral: Heel uitgebreide targeting opties instellen. Bijvoorbeeld:

'Ik wil een IT'er bereiken met X aantal werkervaring in regio X'

'Ik wil een laborant bereiken die in school X heeft gestudeerd in volledig Vlaanderen.'

Deze advertenties zijn vaak duurder, maar bij specialere profielen kan dit wel voordeliger uitkomen.

3.3 E-mail 'growth hacking' voor HR:

Via geavanceerde programma's zoals phantombuster.com kan je bepaalde LinkedIn profielen 'scrapen' per sector. De werk e-mails van deze profielen kan je dan via een 'e-mail discovery service' scrapen van het internet zoals hunter.io .

Deze mensen werken vaak al bij een andere werkgever, maar je kan ze simpelweg een e-mail sturen met de vraag of ze open staan voor een vrijblijvend gesprek.

Conclusie:

Het is belangrijk om rekening te houden met uw doelgroep en de juiste kanalen te kiezen om hen te bereiken. Experimenteer met verschillende methoden en kijk wat het beste werkt voor uw bedrijf. Wees niet bang om nieuwe dingen te proberen en evalueer uw wervingsstrategie voortdurend om ervoor te zorgen dat u de beste kandidaten voor uw vacatures bereikt.

Als u graag meer wilt weten of rekruteren via sociale media, kan u via deze link een kosteloze afspraak met een employer marketing expert inboeken. Zo bekijken we waar de opportuniteiten liggen specifiek voor uw bedrijf.

Back to Blog

BEKIJK DE CASE VAN PURNA PHARMACEUTICALS

"Van 1 naar 5 aanwervingen per maand op 6 maanden tijd met employer marketing"

Resultaat na 6 maanden tijd:

  • Van 1 naar 5 aanwervingen per maand

  • 100.000+ mensen bereikt

  • 600 nieuwe volgers op sociale media

  • Sterkere community binnen het bedrijf

Boek hier je online kennismakingsgesprek

Ontdek hoe Teamscout sollicitanten kan aantrekken specifiek voor jouw bedrijf met employer marketing.

Deze afspraak gaat door met:

Pieter De Malsche | Oprichter Teamscout

Pick a Date and Time

MonTueWedThuFriSatSun
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
Timezone

Available Starting times for Sun, Sep 8, 2024

© Copyright 2022. Teamscout. All rights reserved.